Stress

Stress opstår når du bruger flere ressourcer end du i virkeligheden har. Stress opleves ofte som noget der pludselig er kommet, men når man kikker nærmere efter ser man, at stressen har udviklet sig i takt med at man har overhørt de signaler som ens krop, sind og hjerne har sendt én undervejs. Mange af os er opdraget til at se bort fra vore kroppe, sinds og hjernes signaler, klemme ballerne sammen og tage os sammen. En del af os mener også at vi burde leve op til en masse forventninger – både vore egne, men især dem vi tror andre har til os. Jo bedre vi er til at se bort fra os selv og vore egne behov, lyster m.v. jo større er risikoen for at udvikle stress.

Stress ses naturligvis i forskellige grader men ofte ses der hos individer med stress en forringet hukommelse, søvnproblemer, kortere lunte og manglende evne til at bevare overblikket. Stressen kan også udvikle sig til en egentlig depression, til angsttilstande samt til udbrændthed. Generelt ses der en tydelig tendens til at have svært ved at slippe opgaver såvel på arbejde som derhjemme.

Det kan tage rigtig lang tid at komme ud af en stresstilstand. Hvis du vil ud af din stress er følgende vigtigt at gøre: 1. få sovet så meget som muligt (jo mere jo bedre), 2. lav nærende aktiviteter (hvilket vil sige aktiviteter som gør dig glad, afslappet, rolig m.v.) og 3. gør din verden lille (involver dig i så lidt som muligt. Sig nej til at få besøg. Sygemeld dig fra arbejde etc.). Hvis du udvikler depression og/eller angst kan det vise sig nødvendigt at få medicin i en overgang. Medicinen kan dog ikke stå alene. Det er klart anbefalelsesværdigt at søge en kognitiv psykolog. En kognitiv psykolog kan hjælpe dig med at bryde mønstre som fastholder dig i stresstilstanden og hjælpe dig med at forebygge at du igen bliver stresset.

Psykolog Laila Mannaz