Depression

Der findes tre måder at få depression på: langvarig stress, at være genetisk disponeret for depression og kombinationen af genetik og langvarig stress. Langt de fleste får depression grundet langvarig stress hvorfor det oftest er her vi starter med at kikke: hvad er det som har givet den langvarige stress.

Symptomerne på depression kan være nedsat energi, lavt selvværd, selvbebrejdelse, humørsvingninger, kort lunte, vrede, følelse af meningsløshed og håbløshed, forstyrrelser i søvnen, ændring af appetit, nedsat lyst til sex, selvmordstanker m.v. Der er forskellige grader af depression og dermed også forskellige grader af intensitet af symptomerne. Derudover kan man godt have depression uden at have alle symptomerne på depression.

Jeg arbejder altid udfra at den depressive så hurtigt som muligt skal komme ud af depressionen men også sørge for at depressionen aldrig kommer igen. Derfor er en del af arbejdet noget der har fokus på livsstilsændringer. Vi arbejder dog også med tankerne forbundet med det depressive. Man får således nye tankestrukturer som igen medfører at man kommer til at hvile mere i sig selv.

For nogle mennesker viser antidepressiv medicin sig brugbar som en led i behandlingen af depressionen. For nogle få viser antidepressiv medicin sig som en nødvendighed for overhovedet at kunne komme ud af depressionen. For langt de fleste er antidepressiv medicin dog ikke nødvendig for at blive rask igen i hvert fald ikke hvis man modtager kognitiv terapi. Jeg selv har ingen “hellige køer” på dette område men informerer naturligvis om hvad der kan være godt at overveje i denne forbindelse.